پارساپارسا، تا این لحظه: 16 سال و 7 ماه و 26 روز سن داره
پوریاپوریا، تا این لحظه: 11 سال و 7 ماه و 2 روز سن داره

وروجکـــــــــــــــــــــــــای من

تغذیه کودک تب دار

1391/11/24 19:49
36,254 بازدید
اشتراک گذاری

توی این چند روزه پارسا خیلی تب داشت.البته هنوزم تبش قطع نشده.اینم عکسش در حالیکی تب داره و صورتش گل انداخته

کودک تب دار

به این فکر می کردم که چه غذاهائی واسه بچه هائی که تب دارن مفیده.بد ندونستم که شما دوستای خوبم رو هم توی این اطلاعات سهیم کنم.

برای خوندنش برید ادامه مطلب...

پی بردن به تب کودک کاری ساده است و والدین معمولا با گرم شدن و برافروخته شدن صورت کودک به این مسئله پی می برند.بنا به تعریف دقیقتر اگر دمای رکتال کودک از دمای طبیعی 37 درجه تجاوز کند و به 38 یا بیشتر برسد این تغییر را باید نشانه تب کودک دانست.

در کودک تب دار با افزایش هر یک درجه دمای بدن سرعت سوخت و ساز در حال استراحت حدود 10 درصد افزایش می یابد. از این رو بدن کودک تب دار به غذا و انرژی بیشتری نیاز دارد.اما کودک تب دار اشتهای خود را از دست می دهد و هرچه تب شدیدتر باشد بی میلی به غذا بیشتر است.در هر حال والدین باید کودک را به خوردن مایعات و غذا تشویق کنند.

از سوی دیگر کودک تب دار به علت بی حوصلگی از جنب و جوش می افتد و علاقه ای به بازی و جست و خیز نشان نمی دهد. این کاهش فعالیت نیاز کودک به انرژی را پائین می آورد و از این راه بالا رفتن سرعت سوخت و ساز ناشی از تب جبران می شود.در حالت تب بدن کودک علاوه بر انرژی به مایعات بیشتر نیاز پیدا می کند.این افزایش نیاز به علت عرق کردن و خارج شدن آب از بدن است.اگر کودک از خوردن و آشامیدن خودداری کند با خطر بی آبی(دهیدراته شدن) روبه رو خواهد شد. اگر تب کودک با قی و اسهال همراه باشد خطر بی آب شدن بدن افزایش خواهد یافت.

اگر تب فقط عارضه یک بیماری باشد باید کودک را به آشامیدن مایعاتی مثل سوپ رقیق ، شیر و آب میوه ها تشویق کرد. در هر مورد بهتر است از شیرین کننده های مصنوعی مثل نوشابه های رژیمی به هنگام تب پرهیز نمائید.مصرف شیرین کننده های طبیعی مثل قند، شکر، عسل و ... انرژی بیشتری که کودک به آن نیاز دارد تولید می کند.

استفاده از مایعات گوناگون در هنگام تب فایده زیادی دارد.اولا وقتی کودک اشتهای خود را برای غذا از دست می دهد میل بیشتری به مایعات نشان می دهد.در این هنگام می توانید نوشیدنی مورد علاقه اش را پیدا کنید.

ثانیا نوشیدنیهای مختلف هرکدام از نظر کیفیت و ارزش غذائی مزایا و نارسائیهائی دارند.به این معنی که بعضی سوپها نمک زیادی دارند و خوردن آنها تعادل نمک بدن اطفال کوچک را برهم می زند.از سوی دیگر نمک نوشابه های گازدار خیلی کم است و مصرف آن به تنهائی بدن را با کمبود نمک مواجه می کند. استفاده از مایعات مختلف هنگام تب مثلا سوپ و آبمیوه های مختلف باعث می شود که از مزایای هرکدام استفاده شود و ضرر احتمالی هریک برطرف شود.

مایعات پیشنهادی برای کودک تب دار عبارتند از: آب، آب قند، آب میوه، نوشابه های گازدار، شیر ساده یا شیر با طعم وانیل، شیر شکلات، سوپ ساده، آب گوشت یا آب مرغ

سرما خوردگی و گلو درد:

در سرماخوردگی عادی و گلو درد اگر کودک اشتهای طبیعی خود را حفظ کند نیازی به تغییر رژیم غذائی و پرهیز نخواهد بود. مواد خوراکی مانند بستنی، مالت و پودینگ انرژی زیادی دارند و راحت از گلو پائین می روند.اگر کودک مبتلا به سرماخوردگی اشتهای خود را از دست بدهد باید برای تامین انرژی مایعات کافی به او داده شود. آبمیوه های گرم(نه داغ) مثل آب سیب و آب انگور نوشیدنیهای خوب و باارزشی هستند.مواد خوراکی خوب و مناسب برای این نوع گلودرد و سرماخوردگی عبارتند از:بستنی، پودینگ، ماست یخ زده، میلک شیک، آبمیوه گرم و سوپ خامه گرم.

بهترین اقدام برای بهبود کودک بیمار تشویق او به خوردن و نوشیدن است،در این هنگام نباید کودک را وادار به خوردن و نوشیدن چیزی کنید که به آن بی میل است.بهتر است او را برای انتخاب نوشیدنی مورد علاقه اش آزاد بگذارید و فراموش نکنید که برای کودک بیمار خوردن چیزی که به آن علافه دارد بهتر از نخوردن آن است.مادر نیز می تواند برای جلب توجه کودک به خوردن مواد مغذی غذا و نوشیدنی او را تزئین کند و در ظرف و لیوان منقش و مورد علاقه کودک بریزد.برای بچه های کوچک، سوپی که با رشته های گوناگون و به شکل متنوع تهیه شود مثل سوپ الفبا اشتها آورتر از سوپ ساده است. و در پایان اینکه خوردن غذاهای نرم برای کودک بیمار آسانتر از غذاهای جویدنی است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مادام
2 اسفند 91 4:16
روایت شده...سیب


ممنون از راهنمائیتون